tisdag 5 april 2011

Kul grej!

Måste bara berätta om en rolig och intressant grej som jag lärde mig i högstadiet. Det finns ju en befolkningsregistercentral (kunde man inte komma på kortare ord?) där det finns ett befolkningsdatasystem över alla finska och utländska medborgare som bor i Finland. Det roliga är att man där kan bl.a. söka hur många personer som har olika för- och efternamn. Alla namn är ju inte angivna med exakt antal och statistiken visar även personer som avlidit. Anyway så tycker jag att det är en kul sida. Som t.ex. att i Finland har det sedan 1899 funnits endast ca 139 stycken med namnet Diane. Om man nu jämför detta med t.ex. Maria som ca 364 277 personer heter så är mitt namn mycket ovanligt. Det förklarar ju varför jag har hett så många olika saker i mitt liv. Det roligaste missförståndet av Diane har hittills varit Tatijana, man tackar, vad jag vet har jag inte ens några ryska släktingar. Nej, nu blev det här ett ganska egocentrerat fakta-aktigt inlägg. Är du intresserad av brc så gå då in HÄR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar