tisdag 17 maj 2011

Ung=oerfaren?

Har på senaste tiden kommit fram till att jag har en ganska allvarlig blogg. Det var inte meningen så från början, men för att jag har 1000 och 1 olika åsikter och funderingar hit och dit så bara blev det så. Nåjaa men tillbaka till dagens inlägg. Tycker du att för att man är ung betyder det att man inte vet, kan eller har erfarenhet? Det tycker inte jag, men ändå kan man uppleva att man blir felbehandlad, nertrampad och att andra tittar snett. Det här är i alla fall något som jag har varit med om många gånger och har ingen sådan attityd utåt att jag vet och kan ALLT! Men ändå finns den där obehagliga känslan där alltid då jag ska börja ett nytt jobb, en ny skola, eller en ny praktikplats. Att man inte ska acceptera mig för den jag är och ta mig och mina erfarenheter på allvar. Att vara ung behöver inte alls betyda att man inte har erfarenhet, som 20-åring kan man lika bra ha rest världen runt, haft 20 jobb osv. i stället för att ha gjort mycket mindre då man är 40. Man måste inte alls vara ung och dum för att bli gammal och klok. Man kan skaffa sig erfarenhet och bli klok precis när man vill, det tycker i alla fall jag. Problemet kanske ligger i att dom som ser ner på dom unga ofta själva är ganska i medelåldern och inte längre minns hur det är att vara ny på en arbetsplats, hur det är att vara ung och inte kunna eller veta allt? Men se mig då, fråga mej vad jag varit med om, istället för att vara sur och tvär och tycka att jag är en oerfaren dum snorunge som bara är i vägen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar