söndag 27 januari 2013

Att ha söndag

Dagens frukost bestod av plättar. På vardagar då jag ofta har brått till skolan sätter jag sällan energi på frukosten, som då ofta blir bara joghurt eller i mycket ovanliga fall stekt ägg. På helgerna brukar jag därför försöka lägga ner mera tid på att göra frukosten lite speciell. Så i dag blev det då plättar, helt simpelt, men inte direkt nyttigt, fast såklart så gott. Jag åt hela 3 stycken, men sambon orkade bara en, haha.

Har aldrig brytt mej om rekommendationen att man ska koka utländska hallon före användning. Men så blev en handledare förskräckt över detta då vi på praktiken läste en artikel om att de är en av den största risken för att få matförgiftning, så nu kokar jag dem ALLTID!


Plättar med hallon, krusbär, banan och såklart socker.  

Så till gårdagens meny. Till middag åt vi maletkött- och potatismoslåda. Klassisk skolmat och inte direkt någon fin helgmiddag, men gott var det och så jäkla enkelt att slänga ihop. Den här veckan är jag faktiskt lite stolt, har lagat två nya maträtter jag aldrig gjort själv förut; korvsoppa och gårdagens mat. Vad som blir nytt nästa vecka återstår att se. Tycker ju om matlagning och bakning, men är tyvärr ganska dålig på variation. Och att ha en sambo som är väldigt (överdrivet) petig med maten är inte heller så lätt. Här kan helt enkelt nämnas att han inte äter allt sådant som jag tycker mycket om som t.ex. ost, allt som kommer från havet, lök etc. etc. Den listan kan göras lång. Helst skulle vi nog äta biff och franskisar alla dagar om han fick välja. Men man får göra sitt bästa och anpassa sig helt enkelt, eller laga skilda såser. Nå nu ska jag inte klaga mer på sambons matvanor. I går kväll tänkte jag att det skulle vara gott med guacamole. Försökte laga det en helg tidigare med ett recept från nätet, men där kan bara nämnas katastrof och oätbart. Gårdagens recept fick jag av Becca och satte till lite eget. Lätt att göra och gott blev det. Smakade ju inte direkt som den på burk från butiken, men antar att det var för avsaknaden av konserveringsmedel och diverse konstgjorda aromer.

Vad du behöver. Gör följande; Mosa 2-3 avokadon, skär en tomat i bitar, pressa 1-2 klyftor vitlök och blanda ihop. Lägg till creme fraiche och smaksätt med lite limejuice och salt och peppar, klart!
Körde mitt i mixer då avokadon var aningen omogen. Använder nog den här allt för sällan, är ju så praktisk egentligen, men har ett hemskt ljud bara.
Serveras med tortillachips, hoppas det smakar!
 
Nu blir dagens aktiviteter att fylla värmaren med flis och att storstäda huset. Kommer inte ihåg senast jag har skurat hela huset ordenligt så nu kan det inte undvikas längre. Om jag orkar så borde också köksgolvet vaxas, inte direkt roligt, men slutresultatet är väl vad man får se framemot. Och jag bara hatar damm, finns det något onödigare? Önskar er alla en bra dag :)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar