fredag 7 juni 2013

En dag i Ekenäs

I går spenderade jag dagen i Ekenäs hos vännen Lulle och hennes familj. Träffar ju dem inte så ofta, ibland kan det gå 2-3 måndader emellan att vi ses. Men för mej som gudmor är det viktigt att visa att jag är en trygg person i Emelies liv och att jag är närvarande så ofta jag kan. Det förundrar mej nästan alltid vilken stor flicka hon växer upp till och är så självständig och bestämd redan. Dagen tillbringades på stranden, simma vågade jag inte, men barnen trivdes nog i vattnet. Efter att jag släppt av dem hemma och hejdåkramarna var utdelade styrde jag vidare mot centrum. Gick lite på gågatan och vid Stallörsparken. Ekenäs är nog verkligen en fin stad, speciellt på sommaren. Fast jag bott där i hela tre år så har ju väldigt lite av sommartiden spenderats där, tyvärr. Med hem följde två nya t-skjortor från Lindex och så några saker från den jättekiva inredningsbutiken Mysiga Hem. Fick den tipsat från en blogg och gud så där var fina saker. Sku säkert ha kunna köpa mera, men man måste ju också tänka på ekonomin och att det finns rum för allt. Alla de nya sakerna kommer från det Danska märket Ib Laursen. Har sedan tidigare en skål och eventuellt någon ljushållare därifrån och har tyckt om deras stil länge. Märkets produkter känns sådär lite gammaldags, hemtrevliga och mysiga. Sakerna som köptes ska komma ovanpå den nymålade handdukshyllan i köket, men mera om det då den är färdig. Mysiga hem ska ni besöka om ni gillar lantlig, lite shabby chic och rustik inredning. Det ligger till höger på kanten av torget då man går gågatan ända ner. Sen blev det middag i Kotipizza (pringles till luch och pizza till middag, inte världens hälsosammaste dag..) och efter det körde jag vidare mot Salo. 

I Tarjoustalo köptes sommarblommor som i dag eller i morgon ska planteras. Till trädgården fanns där nog mycket fint, med hem fick också komma en ampel av järn med plats för en växt. Växten som hänger där är en utomhus murgröna och murgrönor gillar jag mycket. Men kan tyvärr inte ha murgröna inne då det är giftigt för katter. I dag ska här städas lite och fixas, vädret är ju inte det bästa just nu i alla fall. I kväll blir det bio i Åbo med Dyddan, vi ska se The Great Gatsby i 3D. Nu är jag sista dagen ledig av 7 hela dagar sommarlov. Kunde ju inte motstå att ändå ta emot jobb i helgen då planerna inte blev av, så vad är bättre än att jobba då ändå bara sku sitta hemma och säkert inte få så mycket vettigt gjort. På måndagen börjar sen sommarjobbet som sjukskötare, behöv säkert inte nämna att jag är smått nervös redan. Hade kameran med i går, men tyvärr tog jag inte en enda bild, men ni får här se dagens bilder av gårdagens inköp. Ha en trevlig fredag :)!

Gammal skål från Ib Laursen


Ljushållare, flaska och kanna
Är egentligen mera beigeaktig, men svårt att fånga färgen ordentligt på bild.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar