onsdag 5 juni 2013

Växter

Dagarna här består just nu mest av fix ute och lite inne då myggorna blir för ilskna på kvällarna. I går fick vi äntligen alla fönstren på nedrevåningen tvättade på utsidan. Jag tvättade de lägsta stående på en trädgårdsstol redan förra veckan, men det var bara tre hela fönster det. Men till saken hör att jag är väldigt höjdrädd och hatar att klättra på stegar. Efter ett antal minuter av gnäll fick sambon mej ändå övertalad att göra det själv. Det lägsta fönstret vid vardagsrummet var ju lätt, men sen vid köksfönstret sa det bara stopp. Jäkligt svårt att försöka koncentera sig på att inte vara rädd och samtidigt hålla i sig i en svajande stege och få fönstren tvättade någolunda noggrannt. Då kom sambon på en lysande idé, att han parkerar traktorn där under fönstret och så kan jag stå på stänkskärmen. Högt var ju det också, men gick faktiskt bra då underlaget var stadigt. Fönstren på övrevåningen lär säkert aldrig bli tvättade på utsidan, för dit klättrar jag aldrig i livet. Men vi bestämde nog i går att då vi någongång i framtiden byter fönster, ska alla gå inåt så att de är lättare att tvätta och sambon slipper massvis med gnäll. Ibland undrar jag nog hur han orkar med mej, för är ändå så envis och vill helst att saker ska vara på mitt sätt och gnälla det kan jag ju, haha. Men så tillbaka till rubriken. Hade från bytesbörsen på facebook köpt en kruka och på måndagen var jag och hämtade den. Samtidigt besöktes syster och av hennes äldsta dotter Mira fick jag en paprika som de planterat. Blev riktigt rörd, säkert så där som bara en moster kan bli av glädje över en liten present. Efter det besöktes Janinas jobb i växthus och där funderade vi länge på vad som passar i den nya krukan, hittade med Janinas hjälp en perfekt grönväxt. Med hem följde också två violer som jag nu har planterat i ett gammalt emaljfat och en jordgubbsampel. Violer har jag alltid gillat, tror på något sätt att de påminner om mamma, då hennes mellannamn var Viola och då det ofta varit just violer planterade på hennes grav. Ska visa bild på uteblommorna senare, nu får ni se växterna inomhus i stället. Älskar verkligen den nya krukan med kronan, kan hända att den kommer att bli vit senare. Den sku ju också passa bra utomhus, men den blev nu tillsvidare en inomhuskruka. Nu ska jag ge mej ut och fixa i trädgården och så ska en handdukshylla till köket målas, önskar er en bra dag :)!

Paprika
Nya krukan i mitten



Zink krukorna och växterna i dem kommer från IKEA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar