fredag 5 oktober 2012

Att planera en middag

Godmorgon världen! I dag har jag självstudier så är ledig, men vaknade redan kl.8. Fast kanske jag får mera gjort då är vaken lite tidigare, men har hittills inte ens tagit mej upp från sängen. När man tittar ut genom fönstret så skulle man nog vilja stanna under täcket hela dagen. Höstväder med regn och rusk är ju inte direkt nån favorit, men mysigt då man får vara inomhus. Ska försöka få lite skolarbeten gjorda i dag och på eftermiddagen kanske vi får besök av Syster med familj, trevlig start på helgen. Jaa, men nu då till rubriken.Till Becca på hennes 22-års dag gav jag och Jesse en tre rätters middag som ska tillagas nästa lördag. Saken är den att nu är jag på riktigt skitnervös och orolig vad vi egentligen tänkte med presenten. Sambon är definitivt ingen kock (om man inte räknar att steka ägg och koka makaroner) och jag kan nog inte så mycket som jag tror heller (misslyckanden lär man sig av?). Dock är en av Beccas stora passion att laga mat av alla de slag så jag hoppas att vi inte gör henne allt för besviken eller ger henne nån form av trauma eller matförgiftning. Att planera en tre rätters meny är ju heller inte det lättaste, just nu lutar det mot sallad till förrätt, någon form av kyckling till varmrätt och citronpaj med maräng till efterrätt. Har aldrig gjort maräng förut och har för mej att det är lite svårt, ni som vet är det så? Önskar er en trevlig dag och hoppas ni inte måste spendera den ute i regnet!

Trött studerande

Kanelbulledagen var ju igår




4 kommentarer:

  1. Maräng e int svårt att laga :D Så länge INGEN int ens en liten droppe äggula faller i äggvitan då du separerar dom :D Sen vispar du ba tills de e vitt o pösit o så att du kan vända skålen upp o ner ovanför ditt huvu utan att de faller ut :D Lägg sockre i tisist fö de e lättare o vispa först utan socker :D Temperaturen du ska ha för maräng e typ 90 grader de e meningen att marängen ska torka mer än att "gratineras" o brännas :D Så däär har du nu lite tips :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thaanks for the tip :D ska bli intressant att se om klåparn som ja e lyckas me d där, har väl allt i håret sen, haha ;)

      Radera
  2. Låter finemang de där :)! int e jag själv heller nån masterchef (ännu iaf ;) ) så int ska du ha så hårda krav. Sir fram emot lördan :)! /Becca

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, nu lätta prestationsångesten lite, heh ;) Joo, ja med :D

      Radera