lördag 13 juli 2013

Det där med alkohol

Satt på trappan i kvällssolen och njöt av en lördags drink. Börjde fundera på det där med alkohol, varför blir människor så hemskt provocerade av alkohol och tobak? Med alkohol skadar man ju ändå bara sig själv, tobak skadar ju andra också. Men alla väljer ju ändå själv om dom dricker eller röker. Eller okej, inte sen mera om man får alkoholproblem då. På sommaren dricks det ju betydligt mer än annars, men inte är det så att jag bli oroad över om någon av mina fb-vänner har alkoholproblem fast majoriteten av statusuppdateringarna t.ex. i dag en lördag handlar om fest. För på sommaren och helgerna är det så bara. Jag anser att jag dricker helt måttligt för någon i min ålder och livssituation. Något helt annat sku det ju vara om mitt liv sku se annorlunda ut, om jag t.ex. sku ha barn och supa mej full alla helger ändå, då kanske jag inte varit världens bästa människa. I min ålder är det väl bara så att många aktiviteter och situationer innehåller alkohol, men det är väl helt normalt för då man är ung ska man leva livet och dit hör ju lite fest nu och då. Att jag röker också är ett val jag själv gjort. Röker inte varje dag, ens varje vecka, mest på fest. Nu tänker många av er säkert att fy fan vad onödigt, men det är faktiskt en av min njutning, som att ta en garage i dag och en tobak liksom. Att jag är 22 år och inte sku röka framför min pappa har ändå inget att göra med att jag är rädd. Det har nog mera med hans inställning till tobak och alkohol. Pappa har själv rökt, men slutat för iaf över 15 år sedan sku jag gissa. Minns ännu alltid de där Nortti paketen ute på kanten av trappräcket så så länge har han rökt att jag kommer ihåg det en aning iaf. Klart det är sorgligt med alkoholproblem och alkoholskador, men alla väljer ändå i första hand själv vad de gör i sitt liv. För mej är ändå alkohol en extra sak som man inte dricker varje dag, bara vid speciella tillfällen och sådär annars när det smakar. Men nu till annat; har annars en super rolig nyhet, om ca 2 veckor ska jag och Becca åka till Åland och se på Stiftelsen, vill att det blir 25.7 NU! Ha en trevlig lördagskväll både nyktert och onyktert :)!

Skev bild, men orkar inte visa mej på foto i dag ;)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar