onsdag 3 juli 2013

Morgonstund

I dag blir det kvällstur som jobb så nu sitter jag och njuter av min frukost i lugn och ro. Bestämde på måndagen att fast det är sommar så behöver det ändå inte bli för mycket av det goda vad gäller mat, alkohol och ingen träning. Så den här veckan är nu starten på vad jag hoppas kan bli ett lite nyttigare och lättare liv igen. Och hela det här året har utom i korta perioder varit väldigt onyttigt och allt för mycket stillasittande vilket har fått mej att må ganska dåligt. Inte är jag ju överviktig, men alla vet själv på vilken vikt de mår bäst och dit har jag 5-6 kg bort. Fast tänker nu bara börja med att föra in träning i mitt liv igen i form av promenader, länk, konditionsträning och styrka och inte fokusera så mycket på att gå ner i vikt under sommaren, i höst blir det sedan annat. Har lite träningsredskap hemma som får tjäna för kondition och styrka nu ännu, men från Augusti har jag tänkt att köpa ett gymkort. Känns ju inte direkt attraktivt att svettas på gymmet ännu då man kan försöka att vara mera ute och då jag ändå har lite redskap hemma. Den egna kroppen är ju också ett jättebra redskap för att träna, den kan ju trots allt gå, springa och användas som vikt med egen kroppsvikt osv. 
Första veckans upplägg blir nu raska promenader 30 min-1 h varje dag och planka 30 sek x 1. Låter kanske jätte fjuttigt för dej som tränar aktivt, men jag vet att jag måste börja smått för att inte go totally crazy, tröttna och sen lämna träningen redan efter en månad. Dessutom är jag väldigt otränad just nu. Kommer nog i matväg att på veckorna försöka äta så nyttigt som möjligt, men glass är tillåtet (det är ju ändå sommar) och på helgerna för jag unna mej godis och annat typ alkohol, onyttigare mat etc. Vet ju att det kommer att bli lite så att ändå kommer att äta onyttigare och dricka alkohol också nångång på vardagar, men då är det så, då anpassas träningen där efter så att jag rör på mej mera. Som jag nämnde tidigare är målet just nu inte att genast få bort 5-6 kg, utan mera att väcka min kropp igen och börja må bättre. Eftersom jag är en älskare av listor och scheman etc. så kommer jag som tidigare använda mej av träningsschema som jag planerar för varje vecka; nu på sommaren ofta efter hur jag jobbar om det blir träningsdag eller vilodag, sedan bestämmer skoltiden ganska mycket. Matdagbok har jag också använt tidigare (mest för att hålla koll på regelbundenhet etc), men blir ofta lite freak att äta super nyttigt och jättelite då jag måste skriva ner allt, så får se hur det blir med den. Ska försöka att inte förvandla bloggen till min träningsdagbok, men att kunna skriva här gör också att jag peppar mej själv och kanske dej med (?) att bli en hälsosammare människa! Nu blir det att börja aktivera sig; betala räkningar (inte det roligaste, men måste göras), fara på promenad, laga lunch (sambon är borta på jobb må-tors så blir fisk som han hatar, nam!) och städa lite före kvällsturen. Önskar dej en bra dag :)!

Dagens frukost, älskar leverpastej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar